Välkommen till vårt rehabprogram!

Vi ingår i landstingets "vårdval smärta och utmattning" sedan oktober 2014. Du som har haft smärta länge eller lider av utmattning, och därför behov av rehabilitering, är välkommen till oss. Du måste vara över 18 år. Om du har en läkarkontakt kan du be om remiss till oss. Men du kan också själv skriva din egen remiss om du är utredd sedan tidigare. Våra program är utformade enligt  senaste forskning, och du möter ett komplett team med olika professioner som arbetar tillsammans för att ge dig den bästa hjälpen som kan leda till ett aktivare liv.

Tyvärr har vi f.n. inte möjlighet att ta emot dig om du bor utanför Stockholms län.



Ännu kortare väntetider

Vi anställer nu fler och utökar lokalerna för att kunna möta efterfrågan på rehabilitering vid smärta och utmattning. Redan nu kan man komma för bedömning inom någon eller ett par veckor, och vi har bland de kortaste väntetiderna i Sverige, och inom vårdgarantins trettiodags gräns. Oftare är det den som söker som av olika skäl vill skjuta på starten.

Nu ökar vi kapaciteten. I vårdvalet skall alla deltagare först erbjudas en bedömning av fysioterapeut, läkare och psykolog, följt av ett gemensamt möte där man diskuterar vad som är bäst. Två av tre  går sedan vidare till ett åttaveckorsprogram med utredning, behandlingar, undervisning och hjälp med kontakter för arbetsåtergång. Övriga får kunskap om vad som kan passa bättre.

Nu har vi  möjlighet att göra dessa bedömningar ännu snabbare, och man har dessutom möjlighet att söka själv - med egen remiss - om man behöver specialistrehabilitering.  En del tvekar att delta i rehabilitering under sommaren, man kan då genomgå bedömningen innan, och starta sin rehabilitering i augusti.

 

 



Bättre sömn och hjärnfunktion vid stress med mindfulness

 

Länge har vi fått veta att mindfulness-meditation kan hjälpa vid många olika sorters problem, t ex. minska stress och risk för olika sjukdomstillstånd, kan förbättra välbefinnandet och bygga om i hjärnan. Men de här rapporterna har byggt på erfarenheter från buddistmunkar, eller på ganska små studier eller sådana som saknat kontrollgrupper. En viss osäkerhet har därför rått i forskarkretsar. Men nu börjar ny kunskap växa fram.



Kroppens egen stressmedicin

 

När man är riktigt stressad vill man kanske komma ner i varv

med hjälp av en drink, en cigarett eller en lugnande tablett.

Men då tänker man inte på att kroppen själv kan producera en ännu effektivare "drog"

 

 

 

 

 

 

 

 

_



Sitta, ligga, stå eller gå när man arbetar?

Har du undrat varför det finns så många stå-skrivbord på arbetsplatser numera? Många har ryggbesvär, men det är inte hela förklaringen. Det finns nämligen nu gott om studier som visar att sittande i timmar inte är så bra när man t ex läser eller arbetar. Många väljer därför skrivbord som går att höja och sänka. Men att ligga ner på en soffa eller bänk eller kanske i sängen, är inte det bättre än att sitta? Det kan ju kännas skönare än att stå…

Stresskänslig? Lär dig lyssna på kroppen.

Varför är vissa mer stresskänsliga än andra? Varför kan samma sorts påfrestande upplevelse hos den ena leda till utmattningsdepression medan den andra återhämtar sig och inte tycks få några allvarliga hälsomässiga konsekvenser? Om man kan förstå de skillnaderna i återhämtningsförmåga, kan man kanske komma en bit längre när det gäller att behandla utmattningstillstånd?



Sidor

Gilla oss på facebook!

Britt Bragées Blogg

Här finner du artiklar om neurosomatik och forskning om smärta, ångest och nedstämdhet.

Det finns Feldenkrais-övningar som kan hjälpa dig vid dessa besvär.

Gå till sidan.

Gilla arga doktorn på Facebook

Välkommen logga in

Gilla oss på Facebook

Nyhetsbrev

Här kan du välja de nyhetsbrev du vill prenumerera på, eller avsluta. Man behöver inte vara medlem.